Download het PDF rapport 20 Voedselsoorten die je een vol gevoel geven
Deze is gratis en verplicht je tot niets

Page content

Vitamine B5 en zijn functie voor ons lichaam

article content

Vitamine B5 en zijn functie voor ons lichaam

Vitamine B5 staat ook bekend als Pantothenzuur. Vitamine B5  is de meest productieve van alle vitaminen en wordt gevonden in elk type voedsel. In feite is het onmogelijk voor een persoon om minder B5  te consumeren dan ze nodig hebben. Dat betekent dat er geen kleine mogelijkheid bestaat dat een persoon een B5  deficiëntie kan hebben.

Om deze reden is er eigenlijk geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid die dokters of fabrikanten kunnen vermelden, aangezien iedereen meer dan genoeg van hun normale voedselconsumptie verwerven.

Hoewel het niet nodig is een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid  te berekenen, betekent het niet dat de Vitamine B5  niet van vitaal belang is voor een gezond lichaam en geest.

In feite is  B5  essentieel om voedsel onder andere functies in energie om  te zetten.   B5  is verantwoordelijk voor het omzetten  van  vetten en koolhydraten in energie.

 

Sommige Vitamine  B5  worden  in bijna elk soort  voedsel  gevonden, of het dierlijk  of plantaardig is. Uiteraard zijn er sommige bronnen van de B5 die beter zijn dan anderen, maar een evenwichtig voedingspatroon geeft meer dan genoeg.

De voedingsmiddelen met het hoogste Vitamine B5  gehalte zijn orgaanvlees, zalm, eieren, bonen, melk en volkoren granen .

Het is opmerkelijk dat  B5 verdwijnt wanneer volkorengraan  in meel worden gemalen en niet meer terugkeren. Daarom zijn verwerkte graangewassen zoals brood, pasta, rijst, ontbijtgranen en gebakken granen geen goede bronnen van Vitamine B5 .

B5 is het meest effectief wanneer het wordt gecombineerd met andere B-vitamines, vooral thiamine of B1, riboflavin of B2, niacine of B3, pyridoxine of B6, en biotine. Samen met deze andere B-vitamines is de B5  een integraal onderdeel in een aantal processen.

Het belangrijkste hiervan is de productie van energie uit voedsel dat wordt verbruikt en dit heet de Kreb's cyclus.  B5  is ook nodig om energie uit vetten vrij te geven.

Interessant genoeg wordt de B5 ook nuttig geacht om stress te verminderen. Dit komt voornamelijk door het feit dat tijdens lichamelijke stress het lichaam meer hormonen produceert, zoals adrenaline, en deze hebben de B5  nodig.

Er zijn veel theorieën over de voordelen van Vitamine B5 , maar het is niet nodig om actief  te zoeken naar voedingsmiddelen die hoog in B5 zijn omdat we waarschijnlijk veel meer verbruiken dan nodig is. Er zijn geen nadelige gevolgen voor het consumeren van te veel B5 .

Comment Section

0 reacties op “Vitamine B5 en zijn functie voor ons lichaam

Plaats een reactie


*


Phoenix WebsitePhoenix Website